Personer med funktionsnedsättning stöter på hinder som vi andra utan den funktionsnedsättningen spontant inte ser eller förstår. Personer med AST1 ser ofta individuella mentala hinder unika för varje individ och som dessutom varierar över tid. Mentala hinder syns inte på utsidan.
Hemma kallar vi det ibland för intrycksallergi, vilket beskriver det ganska bra: den som inte har jordnöts-allergi kan äta hur mycket som helst, den som har lite jordnötsallergi kan bara äta lite jordnötter, den som har kraftig jordnötsallergi kan inte äta jordnötter alls.
Självklart ser vi till att anpassa omgivningen så att jordnötsallergikern inte drabbas av plötslig panik och risk. Det ska vi göra med intrycksallergi också: jag måste hjälpa min tonåring med AST1 som till exempel skulle kunna ha svårt att hantera…
- ett visst ljus
- en viss färg
- en viss lukt
- ett visst ljud
- en viss insekt
- en viss plats
- en viss person
- en viss film
- etcetera…
Alla stressande eller utlösande situationer går inte att undvika genom planering/anpassning men många hinder kan undanröjas genom anpassning. Här är några exempel.
Hemma och fritid, exempel:
- En stor whiteboard med tydligt schema underlättar. Skriv ner beteenden som ska öka och minska hos Autisten och andra, ge incitament och ha tålamod.
- Att använda kalender, planer, checklistor, alarm – allt är tillåtet om det underlättar
- Det är värt att hjälpa undvika stressande miljöer inför den viktiga miljö: t ex undvika kollektivtrafikens ljud och interaktioner för att energi ska sparas till skoldagen
- Om Autisten plötsligt inte längre vill cykla – eller något annat som tidigare var självklart – så finns det ofta en anledning till det. Bara acceptera och gå vidare, påminn och hjälp, till slut kommer det säkert tillbaka.
- Rutiner kan vara viktiga, t ex en särskild pizza från en särskild pizzeria på särskild dag. Många små rutiner kan utvecklas som är svåra att förstå för omgivningen men det är värt att utveckla dessa (utvalt lagom många) tillsammans över tid.
- Om det är för ljust, låt gardinerna vara nere. Det är okej, om det balanseras med en promenad i dagsljus då och då. Vi hittar en kompromiss.
- Dra ner på de lukter och ljud som stör. Eller skaffa snygga hörlurar och en fläkt. De bästa lösningarna är kompromisser som vi kommer på tillsammans.
- Att ha ”specialintressen” är inte fel, många neurotypiska lägger ner lika mycket tid på sociala medier, gaming, en sport.
Skola, exempel:
- Specialpedagogisk personal i skola är en bra tillgång
- Ha koll på lukt, ljus, ljud innan det triggar
- Enkla och tydliga instruktioner kan medföra snabb inlärning
- Tydligt schema, med tydlighet kring raster, förflyttningar – undvika överraskningar
- Begränsat med grupparbeten och projektarbeten
- Anpassade uppgifter och tidsåtgång
- Fast plats, förutsägbar arbetsmiljö